BÖTE NEDİR?
Bu yazıyı yazmamdaki amaç kendi bölümüm olan BÖTE bölümünün açılımını ve içeriğini insanlara doğru aktarabilmek ve daha çok kişinin bölümü tanımasını sağlamak olacak. Yazıma BÖTE'nin tanımını yaparak başlamak istiyorum. Nedir BÖTE? BÖTE açılımı "Bilgisayar ve Öğretim Teknoloji Eğitimi" olan halk arasında ise "Bilgisayar Öğretmenliği" olarak bilinen aslında yalnızca Bilgisayar Öğretmenliğiyle sınırlı olmayan bir bölümdür.
BÖTE bölümü öğrencileri, sanılanın aksine sadece bir teknolojik cihazın (bilgisayar)
öğretmeni olmak için bu bölümü okumazlar. Öyle olsaydı her cihaz için bir öğretmenlik
bölümünün açılması gerekirdi. Mesela; Buzdolabı öğretmenliği :) Kulağa komik geliyor değil
mi? Bu tür görüşler bölümün yeterince tanınmasını engellemekte ve gelişimine ket
vurmaktadır. Bu nedenle bölümü okumakta olan ya da bu bölümünden mezun kişilerin
alanın kapsamını iyi bilmesi, bölümün başkaları tarafından da fark edilmesini kendilerine
misyon edinmesi gerekmektedir.(1)
Alanı oluşturan kavramlardan başlayacak olursak ilk olarak öğretim teknolojisini ele almamız gerekir. Öğretim teknolojisi ve eğitim teknolojisi farklı kavramlardır. Eğitim teknolojisi, hem araştırma yöntemleri hem de oluşturulan bilginin uygulanması konusunda doğa bilimleri ile kesişen, çokludisiplin bir bilim dalıdır. Öğretim teknolojisi ise kurumsal, tasarlanmış, müfredatlandırılmış ortamlardaki “istendik öğrenme”nin geliştirilmesi için kullanılabilecek süreç ve araçların çözümlenmesini, tasarlanmasını, geliştirilmesini, uygulanmasını ve değerlendirilmesini inceleyen bilim dalıdır. Kısaca eğitim teknolojisi uygulama odaklıyken öğretim teknolojisi süreç odaklıdır. Ayrıca, eğitim teknolojisi tüm eğitim faaliyetlerini göz önünde bulunduruyorken, öğretim teknolojisinin daha çok örgün eğitim kurumlarındaki öğrenmeler üzerinde durmaktadır. Eğitim teknolojisi tüm öğrenmeleri hedef almakta iken öğretim teknolojisi kurumsal, tasarlanmış, müfredatlandırılmış ve istendik öğrenmeleri hedef almaktadır. Bu nedenle de eğitim teknolojisi öğretim teknolojisini kapsamaktadır. Zaman zaman eğitim teknolojisi için öğretim teknolojisi kavramı kullanılabilir. Ancak bu kavram tüm eğitim teknolojilerini kapsayamamakta, yalnızca bir dalını ifade edebilmektedir. (3)
Peki gelgelelim bu bölümün amacına;
Eğitim teknolojileri ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmak üzere ilköğretim ve orta öğretim düzeyinde çalışacak; bilgi ve iletişim teknolojilerinin ve öğretim materyallerinin eğitimde kullanılması konusunda diğer öğretmenlere destek verecek öğretmenler yetiştirmektir. Bu öğretmenlerin uzaktan eğitim, e-öğrenme, bilgisayar destekli eğitim vb. teknolojilerin eğitimde kullanılmasıyla ilgili tasarım ve süreçlerin gerçekleştirilmesinde özel sektörde de çalışabilecek nitelikte bireyler olması amaçlanmaktadır. (2)
Özetle biz bölümün kendi öğrencileri olarak öncelikle bölümümüzü doğru aktarmalıyız ki insanlar doğru fikir sahibi olsun. Bundan sonra ben de bölümümü açıklarken "Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi" tanımını kullanacağım.
Kaynakça:
http://ogta.net/wp-content/uploads/2016/03/B%C3%B6te-Nedir-Nas%C4%B1l-Tan%C4%B1mlan%C4%B1r-Okul-M%C3%BCzesiyle-Ba%C5%9Flayan-Ser%C3%BCvenden-%C4%B0nsan-Performans-Teknolojilerine-Uzanan-Yolculuk.pdf (1)
https://www.ohu.edu.tr/egitimfakultesi/bote/manset/745 (2)
https://sevgilicornet.wordpress.com/2015/04/03/egitim-teknolojisi-ve-ogretim-teknolojisi-arasindaki-fark-nedir/ (3)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder