17 Mart 2017 Cuma

Öğrenme Stilleri Nelerdir?


   Her birey kendi ilgi alanını oluşturan konuları daha çabuk kavrar ve öğrenir. Bu nedenle, bireyin ilgi alanlarında araştırma yapmak, yeni bir şeyler öğrenmek, kişinin öğrenme becerilerini geliştirir.  Bu yolla geliştirilen öğrenme becerileri kullanılarak, ilgi alanına girmeyen ama zorunlu olarak öğrenilmesi gereken konular da daha etkin biçimde öğrenilebilir. Bu da öğretim tasarımcısının görevidir. Öğretim tasarımcısı burada devreye girerek bireyin hangi yolla daha iyi öğrenebileceğini belirler ve buna göre bir yol haritası çizilir. (1)


   Öğrenme stillerimiz yaşamımızın her anında ve her boyutunda davranışlarımızı etkiler. Üç çeşit öğrenme stili vardır: 

1.Görsel
2.İşitsel
3.Kinestetik(Dokunsal)                


1.Görsel Stil 

Görerek ve okuyarak öğrenmeyi tercih edenler. Kendi kendine okuyarak öğrenirler, renkli temsil, grafik ve haritaları tercih ederler. (2) Görsel öğrenen bireyler:

  • Genellikle düzenli ve titizdirler. Karışıklık ve dağınıklıktan rahatsız olurlar.
  • Araç gereçlerin yeri bellidir ve bunların yeri değiştirilmez.
  • Çantaları, dolapları her zaman düzenlidir.
  • Dağınık ortamlarda çalışamazlar.
  • Yazmayı sevmeseler de defterlerini temiz ve itinalı kullanırlar.
  • Düz anlatım dediğimiz öğretim yönteminden yeterince yararlanamazlar. (3)
        



2.İşitsel Stil 


İşiterek, dinleyerek ve tartışarak öğrenmeyi tercih ederler. Bütünü kavramak için önce detayları sırayla yorumlamaları gerekir. İşitsel öğrenen bireyler; (3)
  • Diğer gruplardakilere göre daha konuşkandırlar.
  • Oyunlarını kendi başlarına oynuyor bile olsalar, sanki yanlarında birileri varmış gibi konuşarak oynarlar.
  • Yaşlarına göre daha kapsamlı cümleler kurarlar, kelime dağarcıkları geniştir.
  • Konuşmalarında bir ahenk ve melodi vardır.
  • Bir şey düşünürken kulak hizasına doğru bakarlar.


3.Kinestetik Stil (Dokunsal)

Bazılarının aklında hareket enerjisi daha iyi kalır. Bunlar öğrenecekleri şeylerle fiziksel temas kurarak, yaparak öğrenirler; Tactil, kişinin el ile duyumsamasına dayanır. Kinestetik gezme, pandomim, dramatize etme vs yi kapsar. (2) 
  • Bebekliklerinden itibaren sürekli hareket isterler.
  • Dokunmayı ve dokunulmayı severler.
  • Düşme, itme, çekme, çarpışma son derece doğal davranışlarıdır.
  • Evin dışında oynuyorlarsa taşlar, topraklar, kayalar, ağaçlar ile sarmaş dolaştırlar.
  • Temiz kıyafetlerle evden çıkarlar, döndüklerinde gömlekleri sökülmüş, pantolon ve etekleri yırtılmış, düğmeleri kopmuş, dizleri sıyrılmış, üstleri toz-toprak içinde geri dönerler.
  • Görseller görüntü belleği, işitseller ses belleği, kinestetikler kas belleği kullanırlar. (3) 
Anlamak ve öğrenmek için görmeleri, dokunmaları ve detayları kavramak için sırayla yorumlamaları gerekir. (1)


KAYNAKÇA
http://rehberlik.beykent.k12.tr/makale/detay/OGRENME_STILLERI_OZELLIKLERI/524 (1)
http://oguzcetin.gen.tr/ogrenme-stilleri.html (2)
www.itugvo.k12.tr/ilkogretim/rehberlik_bultenler/ogrenme-stilleri.doc (3)
           

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder